ورود و عضویت
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
×
Menu

راهنمای خرید آجیل

هفت مغز
27 آذر 1399
راهنمای خرید آجیل
Rate this post

راهنمای خرید آجیل و خشکبار

چطور آجیل با کیفیت بخریم؟ چگونه آجیل را تازه نگهداریم؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این نوشته از آجیل فروشی هفت مغز به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. شما می‌توانید با خرید آجیل‌های درجه یک؛ نگهداری از آجیل‌ها به‌صورت صحیح همیشه آجیل تازه و خوش عطر و طعمی در خانه داشته باشید.

اگر از ما درباره راهنمای خرید آجیل و روش نگهداری از آن سوال کنید، به شما می‌گوییم که آجیل را برای طولانی‌مدت نگهداری نکنید. یکی از اقلام ضروری برای پذیرایی از مهمان‌ها در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا و عید نوروز آجیل است. به‌طوری که برای هرکدام از این مراسم‌ها آجیل مخلوط مخصوصی وجود دارد. مانند آجیل شب یلدا و آجیل نوروز که جزو لاینفک این مراسم‌ها به حساب می‌آیند.

آجیل باکیفیت می‌خواهید؟ آن‌را با پوست بخرید!

آیا آجیل تازه با ماندگاری بالا می‌خواهید؟ سعی کنید همه آن‌ها را با پوست خریداری کنید.

مورین ترنوس (Maureen Ternus) مدیر اجرایی بنیاد تحقیق و آموزش شورای تغذیه Tree Nut Council است. او می گوید: “هنگامی که آجیل را مغز می‌کنید، تنها مدت تازگی آن‌را کاهش می‌دهید.”

پس واقع‌بین باشیم. بسیاری از ما آجیل‌های مغزشده می‌خریم، زیرا در دسترس‌تر هستند و استفاده از آن‌ها نیز ساده‌تر است.

بعضی از دستورهای آشپزی به آجیل‌های خردشده مانند بادام خردشده نیاز دارند. اگر برای آشپزی به خلال آجیل (به‌ویژه خلال بادام یا خلال پسته) نیاز دارید، خودتان آجیل مغز نشده را تهیه کرده و پس از مغز کردن آن‌را خلال یا خرد کنید.

تنها آجیلی که در ایالات متحده آمریکا طبق قانون باید پاستوریزه شود بادام است. علت پاستورازیسیون بادام نیز به شیوع دو نوع باکتری از خانواده سالمنولا در اوایل سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد. هرچند دیگر آجیل‌ها نیز با روش‌های دیگری فرآوری می‌شوند. بودادن و بخارپز کردن در زمره این روش‌ها است.

ترنوس می گوید: “لزوما آجیل خام به معنای فرآوری نشدن آجیل است. ممکن است آجیل برای کاهش عوامل بیماری‌زا فرآوری شده باشد.” پس دقت کنید که این فرآیندها لزوما بر فواید آجیل برای سلامتی تأثیر نمی گذارند.

محتوای زیاد چربی آجیل‌ها باعث تمایل آن‌ها به فاسد شدن می‌شود. ترنوس می‌گوید: آجیل‌هایی که میزان بیشتری چربی اشباع‌نشده چندحلقه‌ای دارند با سرعت بیشتری نسبت به سایرین فاسد می‌شوند. گردو در صدر این لیست قرار دارد. چلغوز در رتبه بعدی است و بادام و بادام‌هندی نیز در انتهای لیست واقع شده‌اند.

آجیل شماره یک*

شاید تعجب کنید ولی محبوب‌ترین و پر پروتئین‌ترین آجیل اصلا آجیل به حساب نمی‎آید، بلکه از خانواده حبوبات است!

طبق گفته شورای ملی بادام‌زمینی در آمریکا، آمریکایی‌ها بیش از هر آجیلی از بادام‌زمینی استفاده می‌کنند. هر ساله هر آمریکایی حدود ۷ پوند آجیل مصرف می‌کند. آجیلی که بیش از هر نوع دیگری مصرف می شود بادام‌زمینی است که بیشتر آن نیز به‌صورت کره مصرف می‌شود.

آجیل های دیگر مانند بادام، پکان، گردو و پسته نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

وضعیت آجیل در ایران

در ایران بزرگترین مرکز تولید پسته استان کرمان است. ۸۰ درصد پسته کشور در شهرستان دامغان، رفسنجان، زرند، سیرجان، انار و نی ریز تولید می‌شود. ۹۰ درصد پسته ایران صادر می‌شود و از این محل درآمدی زیادی را نصیب کشور می‌کند. مصرف سرانه هر ایرانی ۲ کیلوگرم پسته در سال است.

گردو در ایران طرفداران زیادی دارد. تولید گردو در مقایسه با پسته بسیار کمتر است و ایران را از این نظر در جایگاه سوم جهان قرار می‌دهد. در ایران تقریبا در همه جا گردو کشت می‌شود، ولی مرکز اصلی آن تولید گردو تویسرکان واقع در استان همدان است.

بادام یکی از پرمصرف‌ترین آجیل‌های ایران به حساب می‌آید. این آجیل در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز کاربرد بالایی دارد. بادام‌ها تنوع بالایی داشته و در بسیاری از نقاط ایران کشت می‌شود. استان چهارمحال بختیاری مرکز تولید بادام کشور است. تولید بادام در ایران کفاف مصرف آن را نمی‌دهد، بنابراین بسیاری از بادام‌های بازار وارداتی هستند.

 ایران ششمین مرکز تولید فندق در جهان است. در ایران استان‌های گیلان، قزوین، مازندران، اردبیل، زنجان و قم بزرگترین تولیدکنندگان فندق هستند. به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودسر این شهرستان با ۱۲ هزار هکتار باغ فندق ۹۰ درصد فندق کشور را تولید می‌کند. بزرگترین تولید کننده فندق جهان ترکیه است و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار دارد.

بنا به گفته لیلا بزرکار، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان، استان گیلان به ویژه شهرستان آستانه اشرفیه قطب تولید بادام‌زمینی در کشور محسوب شده و ۸۰ درصد بادام‌زمینی کشور در شهرستان آستانه اشرفیه تولید می شود. وی با بیان اینکه استان گیلان دو هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی بادام کاری دارد، افزود: از این میزان دو هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی بادام کاری در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد. بزرگترین تولیدکننده بادام‌زمینی در جهان نیز آمریکا می‌باشد.

بادام هندی که یکی از پرطرفدارترین آجیل‌های ایران و جهان است کاملا وارداتی می‌باشد. مرکز تولید این آجیل به ترتیب کشورهای ویتنام، نیجریه و هند می‌باشد. این آجیل به دلیل محتوای بالای نشاسته‌ای که دارد، برای تغلیظ غذا در برخی کشورها به کار می‌رود. البته این آجیل برای نخستین بار در آمریکای جنوبی کشت شده و توسط ساکنان اسپانیایی آنجا به هند و دیگر نقاط جهان راه یافته است.

آجیل برزیلی، چلغوز و ماکادامیا نیز به ترتیب از بولیوی، چین و استرالیا وارد می شوند.

از کجا آجیل بخریم

از جایی آحیل بخرید که گردش مالی بالایی دارد، شناخته شده است و مورد اطمینان می‌باشد. آجیل‌های فله درصورتی که در شرایط خوبی نگه‌داری شده و در معرض گردو خاک نباشند، گزینه بهتری برای خرید هستند. حدالامکان از خرید آجیل‌های بسته‌بندی‌شده دوری کنید. این آجیل‌ها معمولا دارای کیفیت پایینی هستند.

فروشگاه آجیل و خشکبار هفت مغز همه این موارد را در تهیه، نگهداری و فروش محصولات خود مدنظر قرار داده و محصولات خود را باضمانت مرجوعی بدون شرط به فروش می‌رساند.

حالا دیگر به نگهداری آجیل می‌رسیم. اگر در انتخاب و خرید آجیل دقت کرده باشید این مرحله آخرین مرحله پیش از مصرف آجیل است.

چگونه آجیل را در خانه ذخیره کنم؟

یک مکان تاریک و خنک مکان مناسبی برای نگه‌داری آجیل است. اگر این شرایط مهیا باشد بیشتر آجیل‌ها تا شش ماه سالم می‌مانند. البته به خاطر داشته باشید که مانند همه غذاها، هرچه زودتر آجیل‎ها را بخورید طعم بهتری دارند.

یخچال یک یا دو ماه دیگر در ماندگاری به شما کمک می کند، پس اگر می‌خواهید آجیل‌ها را برای مدت بیشتری نگهداری کنید آن‌ها را در یخچال بگذارید. البته بهترین نقطه برای نگهداری آجیل در خانه، فریزر است. آجیل‌ها در فریزر حداقل یک سال یا شاید هم بیشتر از آن ترد و تازه باقی می‌مانند.

مهم است که آجیل را در ظرف در بسته و هوابند نگه‌داری کنید، زیرا آجیل به راحتی بوی دیگر مواد را به خود می‌گیرد. هرچه بیشتر آجیل در معرض هوا باشد، سریع‌تر روغن‌های آن تند می‌شود.

و اما چطور می‌توانید از تازگی آجیل مطمئن شوید؟ خیلی ساده! تنها کافی است یک عدد از آن‌ها را در دهان خود گذاشته و بخورید. به همین راحتی! آجیل به شما دروغ نمی‌گوید!

* متاسفانه آمار دقیق و به روزی از مصرف آجیل در ایران وجود ندارد. بنابراین همه اعداد و ارقام ارائه شده در این بخش مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • Add to cart
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه