ورود و عضویت
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
×
Menu

خواص پسته برای کودکان

هفت مغز
14 اردیبهشت 1400
خواص پسته برای کودکان
Rate this post

خواص پسته برای کودکان چیست؟

خواص پسته برای کودکان : پسته یکی از پرطرفدارترین آجیل‌ها در جهان به حساب می‌آید. این آجیل بی‌مانند علاوه بر فواید بی‌نظیرش برای سلامتی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بسیاری از آن‌ها نه‌تنها برای سلامتی مفید هستند بلکه لازم به حساب می‌آیند. ویتامین‌ها و مواد معدنی که عملکرد صحیح ارگان‎های بدن در گرو آن‌ها است.

در این نوشته از سایت هفت مغز قصد داریم خواص آجیل‌ها برای سلامتی کودکان را شرح دهیم. البته باتوجه به عنوان نوشته بیشتر تمرکز ما روی خاصیت پسته برای کودکان خواهد بود.

آجیل، گنجینه‌ای طبیعی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است که به کودکان در رشد و یادگیری‌شان کمک می‌کنند. برخی از مهمترین انواع آجیل‌ها شامل بادام، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، ماکادامیا، چلغوز، پسته و گردو است. اگرچه بادام زمینی جزو حبوبات دسته‌بندی می‌شود، اما معمولاً به عنوان آجیل شناخته می‌شود زیرا دارای ترکیبات غذایی مشابه با آجیل‌ها است.

یک وعده یک انسی (حدود ۲۸ گرم) پسته حاوی ۱۵۹ کیلوکالری، ۵.۷ گرم پروتئین، ۳ گرم فیبر و ۰.۸ میلی‌گرم ویتامین E است. این مقادیر بخش مهمی از مواد غذایی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند.

چه زمانی نوزادان می‌توانند پسته بخورند؟

کودک در حدود شش ماهگی توانایی خوردن خوراکی‌های جامد را دارد. اگرچه بهترین روش برای از بین بردن ریسک خفگی کودک خرد کردن و حتی له کردن آجیل و مخلوط کردن آن با ماست یا مواد غذایی مشابه است. نکته دیگری که مهم به نظر می‌آید این است که همیشه آجیل بدون نمک را خریداری کنید، زیرا سدیم موجود در نمک می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای کودک شود.

آیا پسته برای کودکان بی‌خطر است؟

فواید پسته برای کودکان

به طور کلی بله! پسته بدون نمک منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین‌های گیاهی است. از جمله تمام اسیدهای آمینه ضروری که کودک برای ساخت سلول‌ها و بافت‌های جدید به آن‌ها نیاز دارد. همچنین پسته سرشار از ویتامین‌های گروه B بوده و حاوی آهن و بیشتر مواد معدنی ضروری است. جالب است بدانید که پسته بیش از هر آجیل دیگری پتاسیم دارد.

آیا پسته برای کودک خطر خفگی است؟

آری! آجیل‌های درسته، تکه‌های مغزها و کره‌های آن‌ها خطر خفگی برای نوزادان و کودکان زیر پنج سال را به همراه دارند. همانطور که گفته‌شد برای تهیه آجیل برای کودکان آن‌ها را خرد کرده و همراه با ماست یا خوراکی‌هایی مانند آووکادو یا انبه سرو کنید. یا آن را به شکل کره درآورده و همراه با آب‌میوه، شیر مادر یا شیرخشک استفاده نمایید.

آیا پسته یک خوراکی حساسیت‌زا است؟

آری! پسته و به طور کلی آجیل‌ها جزو خوراکی‌های حساسیت‌زای رایج هستند. با این حال توجه داشته باشید که تنها درصد کمی از انسان‌ها به آجیل حساسیت دارند.(۱)

آن دسته از کودکانی که به آجیل حساسیت دارند، ممکن است این مشکل را برای همیشه با خود داشته باشند. تنها ۹ درصد از کودکان مبتلا به آلرژی آجیل‌ها با بزرگ شدن حساسیت‌شان به آجیل از بین می‌رود.(۲)

همچنین ۲۵ تا ۴۰ درصد کودکانی که به بادام زمینی حساسیت دارند به یک یا چند مغز دیگر هم حساسیت خواهند داشت.(۳)

برخی از آجیل‌ها و خوراکی‌های درختی دارای ساختار پروتئینی مشابهی هستند، بنابراین اگر کودک شما به آجیلی آلرژی داشت مراقب مصرف دیگر آجیل‌ها نیز باشید. به عنوان مثال، بادام هندی، انبه و پسته از نظر گیاهشناسی با یکدیگر شباهت زیادی دارند. اگر کودک شما به یکی حساسیت دارد، احتمالاً به دیگر آجیل‌های این گروه نیز حساسیت خواهد داشت.

اگر اولین بار است که می‌خواهید به کودک پسته بدهید مقادیر کمی از آن را ( به اندازه نوک یک قاشق چای‌خوری) ساییده و روی وعده غذایی کودک خود بریزید. سپس مراقب واکنش‌های جانبی او باشید. اگر واکنشی مشاهده نشد، به تدریج مقدار پسته را افزایش دهید تا به ۱ قاشق چای‌خوری پسته آسیاب شده برسید.

چگونه پسته را برای نوزادانی که درحال گرفتن از شیر هستند آماده کنیم؟

خواص پسته خام برای کودک

هر نوزادی طبق جدول زمانی خود رشد می‌کند. پیشنهادهای زیر تنها برای اطلاع رسانی است و جایگزین توصیه‌های حرفه‌ای پزشکی، کارشناسان بهداشت کودکان و متخصصان تغذیه نمی‌شود. هرگز توصیه‌های پزشکان حرفه‌ای را نادیده نگیرید.

نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه: پسته را در یک غذاساز قدرتمند یا هاون کاملا خرد کنید تا هیچ تکه‌ای از آن باقی نمانده و کاملا یک‌دست شود. می‌توانید آن‌را با شیر مادر، شیرخشک یا ماست رقیق کنید تا خطر خفگی کاهش یابد.

نوزادان ۱۲ تا ۲۴ ماهه: کره پسته تهیه شده را با ماست رقیق شده سرو کنید. می‌توانید آجیل‌های خردشده را روی انواع غذاها و خوراکی‌ها بریزید. در این سنین کودک آماده است کره آجیل را روی نان تست امتحان کند. این کار را با احتیاط امتحان کنید. برای اینکار اطمینان حاصل کنید که کره آجیل حاوی هیچ توده‌ای نیست و کاملا روی سطح  نان تست پخش شده‌است.

می‌توانید مقداری کره آجیل را تهیه کرده و آن را در یخچال نگهداری کنید تا در وقت صرفه‌جویی شود.

یک غذای راحت و سالم برای کودکان

سالاد پسته و زردآلو

مواد لازم:

  • زردآلوی تازه
  • پنیر بز
  • پسته آسیاب‌شده

طرز تهیه:

  1. زردآلو را بشویید. از وسط نصف کنید و هسته آن‌را خارج نمایید.
  2. میوه را نازک برش داده و آن را در یک کاسه کوچک قرار دهید.
  3. پنیر بز را در ظرف خرد کرده و پسته‌های آسیاب شده را روی آن بپاشید. غذا شما آماده سرو است!

فواید پسته برای کودکان

ما در این مقاله از فروشگاه آجیل و خشکبار هفت مغز نکاتی را در رابطه با خواص پسته خام برای کودکان در اختیارتان قرار داده ایم. اگر شما هم یک فرزند کوچک و یا شیرخواره دارید می توانید از پسته در تهیه برخی از غذاهای کمکی استفاده کنید. همچنین می توانید برای خرید پسته تازه در قسمت فروش پسته سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • Add to cart
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه