ورود و عضویت
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
×
Menu

پسته خام چه خاصیتی دارد؟

هفت مغز
16 تیر 1400
ارزش غذایی پسته
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

پنج خاصیت پسته و دانستنی‌های جالبی درباره آن

خواص پسته خام: پسته یکی از دوست داشتنی ترین انواع آجیل در ایران و جهان است که در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهم ترین و خوشمزه ترین و محبوب ترین انواع خوراکی در جهان است. خواص پسته و البته طعم آن مثال زدنی است! وقتی نوبت به افرادی می‌رسد که دنبال میان وعده‌ای سالم برای کاهش و کنترل وزن هستند، پسته گزینه بسیار مناسبی است. اکثر چربی موجود در پسته (تقریباً ۹۰ درصد آن) چربی غیراشباع و سالم است که پیامدهای مثبت زیادی برای سلامتی بدن دارد. درواقع نشان داده‌شده که چربی و مواد مغذی موجود در این آجیل کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و علاوه بر آن سبب بهبود سلامت چشم‌ می‌شوند.

در ادامه این مقاله در وب سایت هفت مغز قصد داریم تا شما را به طور کامل با خواص پسته خام، ارزش آن و روش نگهداری آن آشنا شویم.

 

۵ خاصیت پسته برای سلامتی

پسته یکی از منابع مفید ویتامین B6 است. این آجیل می‌تواند به افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت پوست، سلامت چشم و بهبود سوخت‌وساز سالم بدن کمک کند. پسته دارای انواع مواد مغذی مانند ویتامین ب ۶، تیامین، پتاسیم، مس، منیزیم و آهن می‌باشد. همچنین از دیگر خواص پسته چربی‌های سالم غیراشباع تک حلقه‌ای و چند حلقه‌ای آن است. لازم است گفته شود که پسته فاقد چربی ترانس و کلسترول می‌باشد. شواهد علمی نشان می‌دهد که خواص پسته می‌تواند تأثیرات به‌شدت مثبتی روی سلامتی داشته باشند. برخی ار اثرات مثبت پسته به‌قرار زیر است.

خواص پسته خام برای قلب

خواص پسته خام برای قلب

۱- خواص پسته برای سلامتی قلب

یک مطالعه روی پسته که در مجله تغذیه بالینی آمریکا (American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده است، پسته را به‌عنوان ماده غذایی کاهنده کلسترول تائید می‌کند.

محققان، ۲۸ بزرگ‌سال که سطح کلسترول بد (LDL) آن‌ها بالاتر از حد مجاز بود و بیماری دیگری در آن‌ها گزارش نشده بود را بررسی کردند. رژیم‌های مورد آزمایش شامل یک رژیم غذایی کم‌چربی بدون پسته، یک رژیم غذایی سالم با یک وعده پسته و یک رژیم سالم با دو وعده پسته در روز بود. سطح کلسترول بد (LDL) همه افرادی که پسته خورده بودند کاهش‌یافته بود.

در چارچوب رژیم غذایی مناسب برای قلب این مطالعه نشان داد که اضافه کردن یک وعده پسته در روز، حاوی ۱۰ درصد از کل کالری روزانه، کلسترول بد (LDL) را ۹ درصد کاهش داد؛ درحالی‌که مصرف بیشتر این آجیل (دو وعده در روز) به کاهش ۱۲ درصدی کلسترول بد (LDL) انجامید.

میزان LDL بالا یک عامل خطرناک عمده برای بیماری‌های قلبی عروقی است؛ بنابراین با کاهش سطح کلسترول بد خود می‌توانید خطر ایجاد مشکلات جدی برای را کاهش دهید. پسته همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت قلب عالی هستند.

 

۲- خواص پسته برای کنترل وزن

مصرف پسته به‌عنوان میان وعده می‌تواند به کاهش وزن و همین‌طور حفظ وزن مناسب کمک کند. همچنین مصرف آن، به دلیل چربی‌های خوب، فیبر و پروتئین می‌تواند کمک کند تا گرسنگی بین وعده‌های غذایی را از بین ببرید. اسنک حاوی پسته می‌تواند به خاطر احساس سیری که ایحاد می‌کند کمک نماید تا وعده بعدی غذا را شروع نکنید.

تحقیقی از دانشکده پزشکی UCLA نشان داد افرادی که پسته را جایگزین خوراکی‌هایی مانند آب‌نبات‌ها، محصولات لبنی، ذرت بوداده و چیپس سیب‌زمینی کردند (درحالی‌که پسته ۲۰ درصد کالری کل آن‌ها را به مدت سه هفته تشکیل می‌داد) هیچ اضافه‌وزنی نداشتند و درحالی‌که کلسترول خوبشان افزایش‌یافته بود، کلسترول کل ایشان کاهش نشان می‌داد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر آجیل بر کاهش وزن مقاله ۶ نوع از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن را بخوانید.

 

۳- خواص پسته برای سلامت چشم

پسته تنها آجیلی است که حاوی مقدار قابل‌توجهی از کاروتنوئیدهای شناخته‌شده مانند لوتئین و زیگزانتین است. کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور توسط گیاهان نقش خیلی مهمی دارند. لوتئین و زیگزانتین نیز نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که در برخی از مواد غذایی یافت می‌شوند. اعتقاد بر این است که رژیم‌های غذایی حاوی کاروتنوئید‌ها ‌با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها، به‌ویژه تعدادی از سرطان‌ها و بیماری‌های چشم، منجر به سلامتی بیشتر می‌شوند.
لوتئین و زیگزانتین تنها کاروتنوئیدهای موجود در شبکیه و عدسی چشم هستند. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک (همه‌گیرشناسی) نشان می‌دهند، رژیم‌های غذایی سرشار از لوتئین و زیگزانتین می‌توانند به کاهش ابتلا به بیماری و آب‌مروارید کمک کنند. ماکولا بیماری شبکیه چشم است که با بالا رفتن سن بروز می‌کند. در این بیماری لکه زرد داخل چشم از بین می‌رود. کاروتنوئید‌ها با چربی موجود در وعده غذایی بهتر جذب می‌شوند. به همین دلیل پسته که حاوی چربی خوب است، جذب لوتئین و زیگزانتین خودش را برای بدن آسان‌تر می‌کند.

خواص پسته برای عملکرد جنسی

خواص پسته برای عملکرد جنسی

۴- خواص پسته برای عملکرد جنسی

نشان داده‌شده که پسته تأثیر مثبتی روی توان جنسی مردان دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ توسط بخش دوم اورولوژی بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی آتاتورک در ترکیه انجام شد. افراد تحت بررسی هرروز برای مدت سه هفته ۱۰۰ گرم از این آجیل را در وعده ناهار مصرف می‌کردند؛ به‌نحوی‌که پسته ۲۰ درصد کالری روزانه آن‌ها را شامل می‌شد. همه این افراد مردان متأهلی در بازه سنی ۳۸ تا ۵۹ سال بودند که حداقل برای مدت ۱۲ ماه قبل از این مطالعه اختلال نعوظ (ED) داشتند. از این مردان خواسته شد تا رژیم غذایی روزانه، فعالیت بدنی و سبک زندگی مشابهی داشته باشند؛ بنابراین تنها تفاوت عمده آن‌ها افزودن پسته به رژیم غذایی برخی از آنان بود.
نتایج این مطالعه که در مجله بین‌المللی پژوهش‌های ناتوانی جنسی منتشر شد نشان می‌دهد که این مردان بهبود قابل‌توجهی در اختلال نعوظ و همچنین سطح چربی خونشان داشتند. احتمالاً یکی از دلایلی که این آجیل به بهبود اختلال نعوظ کمک می‌کند و به‌عنوان یک درمان طبیعی برای ناتوانی جنسی عمل می‌نماید این واقعیت است که میزان اسیدآمینه غیرضروری آرژنین بالایی دارد. به نظر می‌رسد این میزان اسیدآمینه غیرضروری آرژنین، انعطاف‌پذیری شریان‌های بدن را حفظ کرده و جریان خون را با بالا بردن اکسید نیتریک، ترکیبی که رگ‌های خونی انعطاف‌پذیر می‌کند، افزایش می‌دهد.

 

۵- خواص پسته برای دیابت

یک مطالعه‌ که در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University) انجام شد و در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت، اثرات مصرف روزانه پسته را روی نمودار نسبت لیپید به لیپوپروتئین، کنترل قند خون، نشانگر‌های التهاب و گردش خون بزرگ‌سالان مبتلابه دیابت نوع ۲ بررسی کرد. شرکت‌کنندگان به دو دسته تقسیم شدند، دسته‌ای از رژیم غذایی مناسب و بدون پسته و دسته دیگر از رژیم غذایی که پسته ۲۰ درصد کالری مصرفی آن را تشکیل می‌داد استفاده کردند.
اگرچه به نظر نمی‌رسید پسته بر کنترل قند خون تأثیرگذار باشد، تأثیر مثبتی روی کلسترول، نسبت‌های کلسترول خوب به بد و تری گلیسیرید‌ها داشت. دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ که به دنبال بهبود عوامل خطر کاردیومتابولیک هستند، خوردن پسته به‌طور منظم به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به دفع مسائل جدی قلب کمک کند. کاردیومتابولیک مجموعه‌ای از چند اختلال است که به چربی مرتبط‌اند و همراه باهم باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت می‌شوند.

 

ارزش غذایی پسته

دوست دارید بدانید پسته از کجا آمده و چگونه رشد می‌کند؟ آجیلی که ما آن را به‌عنوان پسته می‌شناسیم از درخت پسته به دست می‌آید که بومی ‌آسیای غربی و آسیای صغیر است. پسته هنوز هم به‌صورت وحشی در بسیاری از نقاط داغ و خشک مانند ایران، لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، هند، جنوب اروپا و کشورهای بیابانی آسیا و آفریقا رشد می‌کند. پسته‌ای که ما می‌شناسیم تنها گونه خوراکی در میان ۱۱ گونه پسته می‌باشد.

مواد مغذی پسته اثر مثبتی روی سلامتی دارد. هنگامی‌که شما ۱ انس (یک انس معادل ۲۸ گرم که تقریباً برابر با یک‌مشت است می‌باشد) پسته خام را می‌خورید در حقیقت مواد مغذی زیر را دریافت می‌کنید:

کالری  ۱۵۹ کیلو کالری
کربوهیدرات ۷ گرم
پروتئین ۷ گرم
چربی  ۹ گرم
فیبر  ۳ گرم
ویتامین B6 ۵ میلی گرم
تیامین  ۳ میلی گرم
مس ۴ میلی گرم
پتاسیم  ۲۹۱ میلی گرم
آهن ۱ میلی گرم
روی ۶ میلی گرم
فولات ۱۴ میکرو گرم
کلسیم ۳۰ میلی گرم
ویتامین A ۱۴۶ واحد
ویتامین C ۶ میلی گرم
ویتامین E ۸ میلی گرم
نیاسین ۴ میلی گرم

 

نکات مهم درباره پسته

نکات مهم درباره پسته

دانستنی‌های جالبی درباره پسته

پسته جزء جدانشدنی آجیل ایرانی میوه‌ای با پوسته تخمه مرغی شکل خارجی و هسته خوش‌طعم داخلی که معمولاً به‌عنوان میان وعده‌ای خوشمزه به‌حساب می‌آید است. درخت پسته برای هزاران سال است در خاورمیانه می‌روید و خوراکی لذیذی برای مردم این منطقه می‌باشد. در ایران، استان کرمان پرچم‌دار تولید این محصول است. طعم خوب و ترکیب رضایت‌بخش پسته حاوی چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین است. این واقعیت پسته را به یکی از بهترین آجیل‌ها در مزه و سلامتی تبدیل کرده است. حتی در کتاب عهد عتیق به پسته و بادام اشاره‌شده است.

اپسته انواع مختلفی دارد ولی مهم‌ترین انواع آن به این قرا است؛ پسته اکبری، پسته احمد آقایی، پسته کله‌قوچی و پسته فندقی. معمولاً در آجیل‌هایی که برای مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا، جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری مصرف می‌شود از نوع اکبری استفاده می‌گردد. قیمت‌گذاری پسته برحسب درصد پسته‌های دربسته، سایز و نوع آن می‌باشد. پسته اکبری از انواع دیگر پسته در شرایط برابر به دلیل شکل ظاهری‌اش گران‌تر است. سایز پسته با انس سنجیده می‌شود. برای به دست آوردن انس پسته ابتدا به‌اندازه ۱۴۲ گرم پسته را وزن می‌کنند. سپس تعداد پسته‌ها را شمرده و عدد حاصل را به ۵ تقسیم می‌نمایند. هر عدد که به دست آمد به‌صورت عدد زوج کوچک‌تر یا مساوی با آن انس پسته می‌باشد. معمولا این عدد را با ۲ جمع کرده و انس پسته را با دو عدد زوج متوالی نشان می‌دهند.

برای مثال فرض کنید تعداد ۱۱۵ عدد پسته در ۱۴۲ گرم از آن وجود داشته باشد. ۱۱۵ بر ۵ تقسیم می‌شود و عدد ۲۳ به دست می‌آید. انس این پسته ۲۲-۲۴ خواهد بود. ناگفته پیداست که هرچه انس پسته کوچک‌تر باشد این پسته درشت‌تر و درنتیجه گران‌تر است. قیمت پسته علاوه بر انس آن (که نشان‌دهنده اندازه پسته می‌باشد) به تعداد پسته‌های دهان بسته آن نیز بستگی دارد. هرچه تعداد پسته‌های دهان بسته پسته کمتر باشد قیمت پسته بیشتر خواهد بود. به پسته‌هایی که در آن‌ها پسته دهان بسته وجود ندارد، اصطلاحاً پسته دست‌چین می‌گویند. پسته دست‌چین در آجیل‌فروشی‌های معتبر مانند آجیل و خشکبار هفت مغز به فروش می‌رسد.

در اینجا به دانستنی‌های جالبی در مورد پسته اشاره می‌کنیم:

  • در آمریکا پسته برای اولین بار توسط سرویس اکتشاف گیاهان اداره کشاورزی این کشور در سال ۱۸۹۰ به ایالات متحده معرفی شد.
  • پسته از خانواده بادام هندی، انبه، بلوط سمی، درخت فلفل و سماق است.
  • پسته در مناطق گرم با تابستان‌های طولانی و زمستان‌های معتدل به بهترین شکل رشد می‌کند. یک درخت پسته حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند.
  • پسته‌های دربسته را در آب می‌جوشانند و سپس به ناگهان در آب سرد می‌ریزند. این کار سبب می‌شود پوست پسته باز شود. پسته‌هایی که با این روش تهیه می‌شوند به «آبخندان» معروف بوده، بسیار ارزان‌تر هستند و برای مردم معمولی قابل‌تشخیص نمی‌باشند.
  • پسته اولین بار در سال ۱۸۹۰ میلادی به کشور آمریکا برده شد. هرچند طعم پسته ایران همچنان از انواع آمریکایی آن بهتر است ولی در حال حاضر آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته جهان می‌باشد.
  • ۲۶ فوریه برابر با ۸ اسفند از طرف کشور آمریکا روز جهانی پسته نام‌گذاری شده است.

 

روش مصرف و نگهداری پسته

پسته‌ در طول سال در همه آجیل‌فروشی‌ها و بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. کیفیت پسته‌ با رنگ‌ سبز مایل به زرد و بنفش آن شناسایی می‌شود. به دو دلیل بهتر است پسته را مغز نشده خریداری کنید؛ اول اینکه پسته برای مدت طولانی‌تری تازگی خود را حفظ می‌کند. پسته درون پوسته خود تا یک سال از تاریخ تولیدش تازه می‌ماند؛ اما برای اینکه تغییری در طعم پسته ایجاد نشود بهتر است ظرف چهار ماه خورده شود. دوم اینکه اگر پسته باپوست خریداری شود به‌احتمال‌زیاد در خوردن آن کمتر زیاده‌روی می‌کنید، زیرا برای مغز کردن آن باید زمان بیشتری اختصاص دهید!

اگر پسته به‌درستی نگهداری نشود رطوبت هوا را جذب کرده و به‌سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهد. بعد از خرید پسته؛ بهتر است از آن در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری شود.

پسته را می‌توان به‌تنهایی مصرف کرد یا به انواع دستورهای آشپزی اضافه نمود. آن را می‌توان به‌صورت کامل روی یک سالاد سالم ریخت یا به‌تنهایی روی میز بار خانه گذاشت. می‌توان این آجیل را خردکرده و به اسموتی‌ و حتی سرخ‌کردنی‌ها اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • Add to cart
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه